ARITMETIKA

Přirozená čísla

  • přečte a zapíše čísla v desítkové soustavě,
  • zobrazí čísla na číselné ose,
  • zaokrouhluje, 
  • násobí zpaměti jednociferná a dvojciferná čísla,
  • násobí písemně víceciferná čísla,
  • dělí jednociferným a dvojciferným číslem i se zbytkem

Zlomky

  • pojmenuje části zlomku, objasní význam zlomku a graficky znázorní jednoduché zlomky
  • uvede, co je desetinný zlomek, co znamená, když je v čitateli nula a proč nesmí být ve jmenovateli nula
  • rozliší pravý a nepravý zlomek, převádí zlomek na smíšené číslo a naopak
  • rozšíří a zkrátí zlomek, zapíše desetinné číslo zlomkem a naopak

Desetinná čísla

  • pozná desetinné číslo, pracuje s pojmem desetinná čárka, pojmenuje řády desetinných míst
  • aplikuje pravidla násobení a dělení přirozených čísel na desetinná čísla,
  • posouvá desetinnou čárku, upravuje číslo, pokud chce dělit číslem desetinným,

Násobek, dělitel

  • definuje věty o dělitelnosti – pro součet a součin, určuje násobky a dělitele čísel
  • určí společného dělitele dvou a tří přirozených čísel
  • určí největšího společného dělitele dvou a tří přirozených čísel
  • vysvětlí, co jsou čísla soudělná a nesoudělná a pozná je
  • znalosti o společném násobku a děliteli využívá ve slovních a aplikačních úlohách

Prvočíslo

  • vysvětlí pojem prvočíslo a číslo složené
  • rozloží číslo na prvočinitele

GEOMETRIE

Opakování

  • ovládá matematickou symboliku, 
  • rozeznává rovinné obrazce (čtverec, obdélník, trojúhelník, čtyřúhelník, kruh)
  • pojmenuje vzájemné polohy přímek a bodů v rovině
  • určí vzdálenosti bodu od přímky
  • vysvětlí, co je přímka, polopřímka, úsečka a jejich rozdíly (sestrojí je a zapíše)
  • vysvětlí, co jsou rovnoběžky a kolmice, správně je sestrojí,
  • pozná a pojmenuje základní rovinné obrazce a sestrojí je
  • vypočítá obvod a obsah čtverce a obdélníku, správně používá jednotky obvodu a obsahu

Úhly

  • pojmenuje části úhlu, narýsuje úhel dané velikosti, úhloměrem změří velikost daného úhlu, zapíše velikost úhlu
  • definuje pojmy: konvexní, nekovexní, přímý, pravý, ostrý, tupý úhel
  • využívá úhly v jednoduchých konstrukčních úlohách,
  • sestrojí součet a rozdíl dvou daných úhlů, používá správný postup, pracuje s přesností
  • početně sčítá a odčítá úhly ve stupních a minutách
  • sestrojí násobek úhlu

Osová souměrnost

  • nalezne a vyznačí osu souměrnosti, narýsuje ji,
  • narýsuje souměrně sdružené body,
  • vysvětlí, které body jsou samodružné,
  • popíše postup konstrukce osy úhlu a narýsuje ji,
  • narýsuje souměrně sdružený obrazec
  • objasní, co je střed souměrnosti, jaké má vlastnosti a rozezná útvary osově a středově souměrné

Trojúhelník

  • sestrojí trojúhelník zadaný pomocí tří stran,
  • pozná a sestrojí shodné trojúhelníky
  • definuje vlastnosti rovnoramenného a rovnostranného trojúhelníku
  • určí, co platí pro vnitřní a vnější úhly
  • vysvětlí, co je to přepona a odvěsny v pravoúhlém trojúhelníku,
  • rozpozná výšku a těžnici v trojúhelníku, dokáže je narýsovat

Krychle a kvádr

  • náčrt a konstrukce krychle, kvádru – popíše vlastnosti; vrcholy, hrany, stěny, rozměry, používá volné rovnoběžné promítání 
  • pozná a znázorní stěnovou a tělesovou úhlopříčku
  • používá volné rovnoběžné promítání při sestrojování názorných obrázků krychle a kvádru
  • sestrojí síť kvádru a krychle
  • sestrojí 3D model kvádru a krychle – využívá při tom síť kvádru a krychle
  • odvodí vzorec pro výpočet povrchu kvádru a krychle a využívá to při výpočtu jednoduchých úloh; používá a převádí jednotky povrchu
  • uvede vzoreček pro výpočet objemu krychle a kvádru, používá ho při výpočtu 
  • převádí jednotky objemu (cm3, mm3, dm3, m3, l, ml, cl, dl, hl )  a správně je používá 
  • řeší slovní úlohy