ARITMETIKA
Přirozená čísla
- přečte a zapíše čísla v desítkové soustavě,
- zobrazí čísla na číselné ose,
- zaokrouhluje,
- násobí zpaměti jednociferná a dvojciferná čísla,
- násobí písemně víceciferná čísla,
- dělí jednociferným a dvojciferným číslem i se zbytkem
Zlomky
- pojmenuje části zlomku, objasní význam zlomku a graficky znázorní jednoduché zlomky
- uvede, co je desetinný zlomek, co znamená, když je v čitateli nula a proč nesmí být ve jmenovateli nula
- rozliší pravý a nepravý zlomek, převádí zlomek na smíšené číslo a naopak
- rozšíří a zkrátí zlomek, zapíše desetinné číslo zlomkem a naopak
Desetinná čísla
- pozná desetinné číslo, pracuje s pojmem desetinná čárka, pojmenuje řády desetinných míst
- aplikuje pravidla násobení a dělení přirozených čísel na desetinná čísla,
- posouvá desetinnou čárku, upravuje číslo, pokud chce dělit číslem desetinným,
Násobek, dělitel
- definuje věty o dělitelnosti – pro součet a součin, určuje násobky a dělitele čísel
- určí společného dělitele dvou a tří přirozených čísel
- určí největšího společného dělitele dvou a tří přirozených čísel
- vysvětlí, co jsou čísla soudělná a nesoudělná a pozná je
- znalosti o společném násobku a děliteli využívá ve slovních a aplikačních úlohách
Prvočíslo
- vysvětlí pojem prvočíslo a číslo složené
- rozloží číslo na prvočinitele
GEOMETRIE
Opakování
- ovládá matematickou symboliku,
- rozeznává rovinné obrazce (čtverec, obdélník, trojúhelník, čtyřúhelník, kruh)
- pojmenuje vzájemné polohy přímek a bodů v rovině
- určí vzdálenosti bodu od přímky
- vysvětlí, co je přímka, polopřímka, úsečka a jejich rozdíly (sestrojí je a zapíše)
- vysvětlí, co jsou rovnoběžky a kolmice, správně je sestrojí,
- pozná a pojmenuje základní rovinné obrazce a sestrojí je
- vypočítá obvod a obsah čtverce a obdélníku, správně používá jednotky obvodu a obsahu
Úhly
- pojmenuje části úhlu, narýsuje úhel dané velikosti, úhloměrem změří velikost daného úhlu, zapíše velikost úhlu
- definuje pojmy: konvexní, nekovexní, přímý, pravý, ostrý, tupý úhel
- využívá úhly v jednoduchých konstrukčních úlohách,
- sestrojí součet a rozdíl dvou daných úhlů, používá správný postup, pracuje s přesností
- početně sčítá a odčítá úhly ve stupních a minutách
- sestrojí násobek úhlu
Osová souměrnost
- nalezne a vyznačí osu souměrnosti, narýsuje ji,
- narýsuje souměrně sdružené body,
- vysvětlí, které body jsou samodružné,
- popíše postup konstrukce osy úhlu a narýsuje ji,
- narýsuje souměrně sdružený obrazec
- objasní, co je střed souměrnosti, jaké má vlastnosti a rozezná útvary osově a středově souměrné
Trojúhelník
- sestrojí trojúhelník zadaný pomocí tří stran,
- pozná a sestrojí shodné trojúhelníky
- definuje vlastnosti rovnoramenného a rovnostranného trojúhelníku
- určí, co platí pro vnitřní a vnější úhly
- vysvětlí, co je to přepona a odvěsny v pravoúhlém trojúhelníku,
- rozpozná výšku a těžnici v trojúhelníku, dokáže je narýsovat
Krychle a kvádr
- náčrt a konstrukce krychle, kvádru – popíše vlastnosti; vrcholy, hrany, stěny, rozměry, používá volné rovnoběžné promítání
- pozná a znázorní stěnovou a tělesovou úhlopříčku
- používá volné rovnoběžné promítání při sestrojování názorných obrázků krychle a kvádru
- sestrojí síť kvádru a krychle
- sestrojí 3D model kvádru a krychle – využívá při tom síť kvádru a krychle
- odvodí vzorec pro výpočet povrchu kvádru a krychle a využívá to při výpočtu jednoduchých úloh; používá a převádí jednotky povrchu
- uvede vzoreček pro výpočet objemu krychle a kvádru, používá ho při výpočtu
- převádí jednotky objemu (cm3, mm3, dm3, m3, l, ml, cl, dl, hl ) a správně je používá
- řeší slovní úlohy