ARITMETIKA

Opakování

  • rozšiřuje, krátí, sčítá, odčítá, násobí a dělí zlomky
  •  převádí smíšené číslo na zlomek a naopak
  • provádí početní operace s racionálními čísly

Mocniny a odmocniny

  • používá definici mocniny při výpočtech
  • využívá pravidla zaokrouhlování při odhadu mocniny
  • spočítá mocninu pomocí kalkulátoru nebo s využitím tabulek
  • využívá pravidla zaokrouhlování při odhadu odmocniny 
  • spočítá odmocninu pomocí kalkulátoru
  • provádí početní operace s druhou mocninou a odmocninou
  • aktivně ve výpočtech používá pravidla pro úpravu a výpočet číselného výrazu – přednost početních operací, závorky, komutativnost, distributivnost, asociativnost
  • vysvětlí, co je proměnná a obor proměnné
  • vypočítá hodnotu výrazu dosazením za proměnnou
  • zapíše mocniny s různými přiroz. mocniteli a vypočítá jejich hodnotu, určí jaká je mocnina čísla 0
  • definuje pravidla pro umocňování záporných čísel různými přiroz. mocniteli
  • při řešení aktivně používá pravidla pro sčítání, odčítání a násobení mocnin s přir. mocnitelem
  • při řešení aktivně používá pravidla pro dělení mocnin s přir. mocnitelem
  • objasní význam nulového mocnitele
  • objasní význam záporného mocnitele
  • zapíše rozvinutý zápis čísla s využitím mocnin

Výrazy a mnohočleny

  • rozliší jednočlen a mnohočlen
  • určí stupeň mnohočlenu, rozpozná absolutní člen
  • sčítá a odčítá mnohočleny, rozezná opačné mnohočleny
  • násobí mnohočlen jednočlenem i mnohočlenem
  • s využitím násobení mnohočlenů odvodí vzorce (a + b)2, (a – b)2, a– b2
  • pomocí vzorců umocňuje mnohočleny
  • rozloží mnohočlen na součin vytýkáním a s využitím vzorců

Lineární rovnice a nerovnice

  • užívá správné označení množin a jejich zápis
  • na základě uvedených vlastností zapíše množinu a naopak
  • řeší úlohy s číselnými, logickými a obrázkovými řadami
  • definuje rovnost a rozpozná ji
  • s využitím znalostí mnohočlenů řeší různými metodami rovnici, provede zkoušku a zapíše řešení
  • navrhne vhodný způsob řešení rovnice
  • znalost řešení rovnic aplikuje na výpočet neznámé ze vzorce
  • s využitím rovnic řeší slovní úlohy z praxe
  • vysvětlí rozdíl mezi ostrou a neostrou nerovností
  • používá k zápisu interval; vysvětlí, kdy je interval otevřený a kdy uzavřený a jak se zapíše; uvede, kdy nelze interval použít
  • řeší nerovnice graficky i početně v různých číselných oborech; při řešení využívá znalost řešení rovnic a určí odlišnosti při řešení
  • řešení nerovnice zapíše množinou, nerovností nebo intervalem

Základy statistiky

  • používá základní statistické pojmy
  • provádí základní výpočty v zadaných souborech
  • sestaví statistický soubor a provede v něm statistická šetření

GEOMETRIE

Opakování

  • využívá vlastnosti úhlů v rovině k určení jejich velikosti
  • uvede pravidla sestrojitelnosti a sestrojí trojúhelník a čtyřúhelníky

Pythagorova věta

  • popíše vlastnosti pravoúhlého trojúhelníku a správně pojmenuje a rozliší jeho strany
  • definuje Pythagorovu větu a obrácenou Pythagorovu větu
  • na základě výpočtu rozhodne, zda trojúhelník je nebo není pravoúhlý
  • s využitím Pythagorovy věty dopočítá velikost odvěsny nebo přepony v pravoúh. trojúhelníku
  • aplikuje znalost Pythagorovy věty i na jiné obrazce
  • využívá výpočty na základě Pythagorovy věty při řešení příkladů z praxe

Kružnice, kruh, válec

  • definuje kružnici a kruh; objasní, co je poloměr a průměr
  • vysvětlí pojmy tečna, sečna, vnější přímka, tětiva
  • řeší konstrukční úlohy s využitím znalostí o vzáj. polohách přímky a kružnice, kruhu
  • uvede, jaké mohou být vzájemné polohy dvou kružnic a za jakých podmínek nastanou; používá správnou terminologii
  • řeší konstrukční úlohy s využitím znalostí o vzáj. polohách dvou kružnic
  • vypočítá délku kružnice a obsah kruhu s využitím poloměru i průměru
  • užívá pravidla a názvosloví ve volném rovnoběžném promítání a pravoúhlém promítání 
  • sestrojí obraz krychle, kvádru a válce ve volném rovnoběžném promítání a pravoúhlém promítání
  • charakterizuje rotační válec, pojmenuje jeho části
  • načrtne a sestrojí síť rotačního válce
  • vypočítá objem a povrch rotačního válce s využitím znalostí výpočtu obvodu a obsahu obdélníku a kruhu; při výpočtech využívá náčrt rotačního válce v rovině
  • sestrojí a vyrobí prostorový model rotačního válce a hranolu
  • charakterizuje osu úsečky, osu úhlu, rovnoběžné přímky, kruh a kružnici jako množinu všech bodů dané vlastnosti; využívá tyto množiny v konstrukčních úlohách
  • reprodukuje Thaletovu větu, využívá Thaletovu kružnici při konstrukcích
  • rozpozná další množiny všech bodů dané vlastnosti a využije je v konstrukčních úlohách

Úlohy početní a konstrukční geometrie

  • s využitím dosud osvojených znalostí geometrie řeší jednoduché konstrukční úlohy; používá správný postup při řešení úlohy – rozbor, zápis postupu konstrukce s použitím správné symboliky, konstrukce, závěr